Morten´s hjemmelagde bacon.

28.09.2021

Har man først lagd seg et eget røykehus, så blir det en selvfølge å ikke bare røyke laks og ørret, men også sitt eget bacon!


For en stund siden kjøpte jeg inn noe utstyr for å røyke mat, og den gang fulgte jeg en oppskrift på bacon som definitivt ikke falt i smak, det ble alt for salt.

Men som vi vet, smaken er som baken, så her må man prøve seg frem slik at man lander på et ferdig produkt som man liker.

Så her kommer mitt andre forsøk på bacon.
Har laget meg en salt og sukkerblanding som tilsvarer 3% salt og 2% sukker pr.kg kjøtt. For å gi dere en pekepinn så var første oppskrift med 10% salt, så her går vi for langt mindre salt.
Jeg bruker tynnribbe som er benet ut og svoren fjernet, og den saltes godt med blandingen, dekkes til med plastfolie og skal stå i ca 20 timer.

Følg med og hør hvordan resultatet blir. 

© 2021 Morten Vanebo Jansen. Alle rettigheter forbeholdt.
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang